דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גיל המעבר לפי הרפואה הסינית 

מאת    [ 21/02/2010 ]

מילים במאמר: 730   [ נצפה 2847 פעמים ]

הרפואה הסינית נסמכת בכללותה על הרעיונות המופיעים בספר הקיסר הצהוב, ספר הרפואה הקדום ביותר ברפואה הסינית, המשמש עד היום כספר לימוד קלאסי. הספר ערוך בצורה של שאלות ותשובות בין הקיסר לרופא החצר שלו ויועציו ומפרט את גורמי המחלות, שיטות הטיפול בהן והדרך לשמירת הבריאות בהתאמה עם גורמי הטבע והיקום.
ספר זה הוא אחד מהקלאסיקות הדאואיסטיות החשובות ביותר, ולו סמכות נרחבת ברפואה הסינית המסורתית. על פי האגדה, בשנת 2600 לפני הספירה היה קיים ספר הרפואה הקדום "ספר הרפואה של הקיסר הצהוב" (Huang Di Nei Jing).

בפרק הראשון של הספר ,הנקרא "האמת האוניברסלית", מעלה לדיון הקיסר את השאלה הבאה:"כאשר אדם מזדקן נבצר ממנו להוליד עוד ילדים. האם תופעה זו מקורה בתורשה או באובדן אנרגית יצירה(פריון)?" - עונה לו רופא החצר "באופן כללי, אנרגית הפריון של האישה היא כזו שבגיל 7 אנרגית הכליות שלה נעשית מלאה, בוקעות לה שינים קבועות, ואורך שערה. בגיל 14 מבשילה תמצית הפוריות שלה, מרידיאני ה-Ren וה-Chong האחראים על התעברות נפתחים, מתחיל המחזור החודשי וניתנת היכולת להתעבר. בגיל 21 אנרגית הכליות חזקה ובריאה, מופיעות שיני- הבינה, והגוף שופע ומלא חיוניות. בגיל 28 העצמות והגידים מפותחים דיו, השיער וסימני המין המשניים – נשלמה הופעתם. זוהי שיאה של ההתפתחות הנשית. בגיל 35 מרידיאני הקיבה והמעי הגס, השולטים בשרירי הפנים העיקריים, נחלשים, כן מתחילה אטרופיה בשרירים, קמטים מופיעים בפנים, והשיער מתדלדל. בגיל 42 שלושת מרידיאני היאנג (Tai Yang, Shao Yang and Yang Ming) מותשים, מופיעים קמטים בפנים והשיער מתחיל להאפיר. בגיל 49 מרידיאני ה-Ren וה-Chong ריקים לגמרי ותמצית הפוריות יבשה לה. לכן, מפסיק המחזור החודשי, ולאישה אין עוד מן היכולת להתעבר".

אם כן הסינים ראו את האישה כנסובה סביב ציר המחזור שלה המלווה אותה בפרק ממושך ומשמעותי בחייה. בתהליך טבעי בסביבות גיל 14 עפ"י הטקסט המסורתי ונכון לימינו סביב גיל 11 מתחילה הוסת ומסתיימת בקירוב בגיל 49.

נשאלת השאלה מהו אותו ציר?  ובכן, ציר זה קשור לתנועת הירח. בימים עברו, כאשר צורת החיים היתה שבטית יותר וקרובה לטבע, היו מסונכרנות הנשים עם הירח וכמובן זו עם רעותה. כולן היו מקבלות את הוסת בעת ובעונה אחת ועוברות יחדיו את ימי הנידה הרחק מן הגברים (עד היום נשים החיות בטבע ומחוברות אליו יותר עוברות תהליך זהה). מולד הירח היה יום התחלת הוסת, אז הירח עודנו כמעט ובלתי נראה ואלו הם ימי הדימום (שהרי מחזור הירח ומחזור האישה מונים כ-28 ימים כל אחד). ביום ה-14 מגיע הירח לשיאו, וכך האישה מגיעה לשיאה היא ומבייצת. מיום זה ואילך ילך וידעך הירח עד להיעלמותו.
מרגע שמפסיק המחזור החודשי מתחילה המנופאוזה או גיל המעבר. האישה לכאורה מתנתקת מהציר על פיו היתה נסובה קודם לכן- דבר המביא אותה לקונפליקט. אותו קונפליקט מתבטא בתסמינים שונים, כגון:גלי חום והזעות. יובש באיזורים הריריים: נרתיק, פה, שפתיים, עניים ועור, עצבנות, לחץ, חוסר מנוחה, שינה שבירה, קושי בריכוז, סטרס, ירידה בתפקוד המיני, אבדן הליבידו, בעיות במערכת השתן, רככת עצמות (אוסטיאופורוזיס) בעיות לב וכלי דם, עליה במשקל, שנויים בעור הפנים, הופעת קמטים וכו'.

המחזור החודשי נפסק בהדרגתיות עד להפסקה מוחלטת בייצור האסטרוגן על ידי השחלות. מבחינה ביולוגית השחלות לא נענות יותר להורמונים המופרשים מההיפופיזה, וכך פחות הורמונים מיוצרים. בעקבות משוב שלילי זה, הופך המחזור לקצר יותר ופחות סדיר עד להיעלמותו לאלתר. התהליך הטבעי של הפסקת המחזור החודשי מטופל במערב ע"י נטילת הורמונים שונים. הורמונים אלו גם עפ"י דעת הרופאים- תרומתם שנוייה במחלוקת ועלולה לעודד תחלואה בסרטן.

הניתוח הסיני לבעיה הוא שונה. בבסיסה של הרפואה הסינית עומדת תיאוריית ה-Yin וה-Yang . אלו הם שני מושגים הבאים זה ביחס לזה ותלויים בנקודת יחוס מסויימת הנקבעת שרירותית. השניים משלימים זה את זה ותלויים זה בזה. מרגע שאחד מהם יוצא מאיזון, בשל התלות ההדדית, יצא גם השני. אם ישנו חסר ב-Yin, מיד יווצר עודף ב-Yang.כך מגדירים הסינים מצב זה כבעיה של חסר באנרגית Yin. האישה שיצאה מהאיזון הרגיל שלה במנגנון שהוזכר מתמודדת עם התבטאויות בגופה מסוג Yang. כך באים לידי ביטוי יובש, צמא וגלי חום, ומכיוון שה-Yin קשור בלילה המחסור בו יבטא נדודי שינה והזעות לילה.

מה ניתן לעשות?

 

מבחינת התזונה הסינית כאשר סובלים מבעיה מסוג של חום כדאי להמנע ממזונות מחממים נוספים, כדי לא ללבות את האש. לכן רצוי להמנע מאלכוהול, קפה, פלפל חריף או שחור, בשר אדום, הל, ג'ינג'ר וקינמון. עם זאת כדאי לצרוך מזונות מקררים או נטרלים כגון: שיבולת שועל, פולי סויה, טופו, גריסי- פנינה,אורז מלא, אפונה, ברוקולי, כרוב, טחינה, סלק, מלפפון ירוק, שעועית מש, שעועית ירוקה, פשתן, דגי ים צפוני (סלמון, הליבוט, טונה, סרדינים- כולם טריים) ועדשים.
במקביל לשינוי התזונתי יש צורך בטיפול בדיקור המאזן את עודף היאנג ומלמד את הגוף להשיב את המצב על כנו, כמו גם שימוש בצמחי מרפא סיניים, אשר אף הם פועלים בצורה טובה לשיכוך התופעות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב